Гітарна педаль» morpheus » своїми руками

101

Вітаю всіх зайшли!

Фірма g2d відома своїми розробками в області музичного обладнання. Починаючи з 2002 року компанія випускає виключно бутикові гітарні примочки, асортимент невеликий, проте в якості (в плані обробки звуку) примочок сумніватися не доводиться. Роком пізніше компанія випускає перевантаження під витонченою назвою «morpheus» -примочка цікава, по-перше, завдяки вкрай високому рівню перевантаження, а по-друге, завдяки наявності гейта. Гейт штучно прибирає сустейн, так, якщо включити примочку і вдарити по струнах, не глуша їх, то в якийсь момент звучання різко обірветься, коли рівень сигналу впаде нижче якогось певного порога. Для регулювання самого порога гейта примочка має окрему ручку управління. Така фішка у вигляді гейта дозволяє підвищити читаність звуку, що актуально, враховуючи величезний запас по перевантаження, таким чином, примочка ідеально підійде для гри у важких стилях, де мають місце бути чіткі обривисті рифи. При всьому при цьому схема примочки залишається досить простий для того, щоб її зміг зібрати собі кожен бажаючий володар паяльника.

Побудована схема на каскадах на операційному підсилювачі, в оригінальній примочці використовується нехитрий і дуже дешевий tl072, тому і немає особливого сенсу на щось його міняти, але по терморегулятори підійдуть також tl082, ne5532. З огляду на, що всього за схемою операційних підсилювачів 6 штук, а tl072 — здвоєна мікросхема, всього мікросхем потрібно 3 штуки. Спершу вхідний сигнал потрапляє на буфер-підсилювач, що забезпечує високий вхідний опір і злегка збільшує амплітуду сигналу. Далі сигнал роздвоюється і йде на два напрямки — на ланцюг гейта на транзисторі т1 і на ланцюг обробки сигналу. У ланцюзі обробки присутні відразу два підсилювальних каскаду, сигнал з виходів яких жорстко обрізається на включених зустрічно-паралельно діодах, що цікаво, каскади повністю ідентичні один одному. У більшості інших гітарних примочок каскад посилення і обмеження всього один, тому і звук тут вийде вкрай перевантажений і компресований. Також можна помітити таку різницю — в більшості примочок рівень ручка gain впливає також і на гучність сигналу на виході, тут же рівень компресії такий, що регулятор drive, що відповідає за рівень перевантаження не змінює гучності-настільки високий рівень компресії, особливо при використанні гітари з потужними по виходу датчиками. При обертанні ручки drive змінюється лише структура перевантаження. Використовуються для обмеження сигналу діоди 1n4148-самі звичайні кремнієві, любителі експериментів зі звуком можуть міняти їх на що або інше — германієві діоди, світлодіоди, стабілітрони і т.д., в тому числі організовувати несиметричне обмеження. Далі за схемою слід темброблок, що складається з ручки tone і вихідний каскад, ще злегка піднімає амплітуду сигналу.

На самому виході, перед регулятором гучності, можна помітити польовий транзистор, який буквально стоїть в розриві сигнального ланцюга. Саме він відкриває і закриває звуковий тракт, в залежності від положення ручки gate і поточного рівня сигналу. Ручка gate, в свою чергу, управляє зміщенням транзистора т1, який і управляє «польовиком». Приблизно третина ходу ручки gate — це звичайна робота примочки, без відчутного обрізання» хвостів » сигналу. Подальше обертання зменшує поріг спрацьовування, при якому буде спрацьовувати гейт. Таким чином, вся примочка управляється 4-ма ручками, три з яких стандартні для будь-якого перевантаження. Транзистор j177, який стоїть в ланцюзі сигналу, не можна назвати шибко-поширеним, проте, він зустрічається в магазинах радіодеталей, наприклад, є у великій мережі чіп і діп. До слова, примочку можна спростити, якщо не потрібно ручка gate і самої «гейтування» сигналу, в цьому випадку просто вийде хороший хай-гейновый перевантаження. Для цього потрібно виключити ic1b, транзистор т1, саму ручку gate, а на контакти стік-витік польового транзистора просто поставити перемичку.

При складанні примочки автор зіткнувся з проблемою — в даташіте на транзистор j177 була вказана невірна цоколевка, тому нижче наводиться варіант вірною цоколевки, заодним і для біполярного транзистора.

Збирається примочка на друкованій платі, хоч деталей і досить багато, плата вийшла досить компактною і розрахована на установку в корпус gainta g0124 — один зі стандартних для гітарних примочок. Плата розведена так, що кнопка 3pdt для включення-виключення педалі з true bypass, гнізда 6,3 мм для входу і виходу, а також і всі 4 потенціометра встановлюються прямо на неї. Для пайки потенціометрів будуть потрібні обрізки зволікань довжиною приблизно 20 мм, на які будуть кріпиться самі потенціометри, можна використовувати обрізки висновків деталей після монтажу. Важливо розрахувати правильну висоту кріплення потенціометрів, щоб плата увійшла в корпус по висоті. Для наочності автор наводить картинку зі схемою установки плати в корпус. Саму ж плату для програми sprint layout можна завантажити в архіві в кінці статті, там же її можна підкоригувати під посадочні місця наявних у вас деталей, якщо вони відрізняються від представлених.

Компонування плати «все на борту» зручна також тим, що примочку можна протестувати не встановлюючи в корпус — конструкція цілісна і не складається з локшини проводів. Однак варто враховувати, що через велике посилення примочка буде сильно фонити без екрануючого корпусу. Те ж саме стосується кабелю для підключення входу і екранування самої гітари — вони повинні бути на хорошому рівні, щоб уникнути появи фону при використанні примочки на високому рівні перевантаження. Зовнішній вигляд зібраної плати нижче.

Так як плата буде поміщатися в корпус цілком, дуже до речі будуть гнізда з внутрішньою гайкою, як на педалях boss. Вони дозволять встановити плату в корпус, а потім зовні прямо в отвори закрутити гайки. Якщо роздобути такі гнізда не вдалося, можна поступити наступним чином — просвердлити отвори під гнізда, а потім зробити пропили ножівкою по металу, щоб плата змогла сісти всередину і гнізда сіли в просвердлені місця. Благо, силумінові корпусу добре обробляються і при цьому досить міцні. Креслення для свердління корпусу представлений нижче. Всі отвори варто робити трохи більше, ніж потрібно — це дозволить всунути плату всередину без клопіткої підгонки всіх відстаней.

Таким чином, вийшла відмінна гітарна педаль, зібрана своїми руками. При акуратному підході до складання і хороших компонентах вона нічим не буде відрізнятися від фірмових як по звуку, так і за якістю. Нижче можна завантажити друковану плату, а також більшу схему в pdf файлі. Вдалої збірки!

Джерело (source)