Байпас в системі опалення що це таке

16

Будь-яка система опалення, за умови, звичайно, що вона спроектована, змонтована і налагоджена правильно, являє собою досить складний «організм», в якому кожен «орган» виконує певну важливу функцію. Частенько господарі будинків або квартир навіть не замислюються про те, яка роль відводиться тому чи іншому елементу системи: все працює – та й ладно…

А між тим, володіти такою інформацією ніколи не буде зайвим. Правильно кажуть, що знання – озброює, і людині, яка має уявлення про призначення і важливість будь-якого з приладів або пристроїв системи, набагато простіше експлуатувати її, не доводячи до аварійно-небезпечних ситуацій. Він точно знає, яких показників можна очікувати від свого обладнання. І, врешті-решт, у нього набагато менше шансів стати «жертвою» для несумлінних майстрів-сантехніків (а іноді – і взагалі цілковитих пройдисвітів), готових з вдавано важливим видом «злупити» нереальні гроші за абсолютно дріб’язкову роботу.

Байпас в системі опалення що це таке

Ось, наприклад, багато хто напевно чули мудровану назву «байпас», але дуже туманно уявляють, що він із себе представляє і для чого потрібен. А між тим, роль цього нехитрого, в принципі, елемента – складно переоцінити. Давайте розглянемо ближче байпас в системі опалення що це таке, і яка функціональність на нього покладається.

Зміст статті

  • 1 У чому полягає принцип байпаса
  • 2 Байпас, як елемент обв’язки радіатора опалення
    • 2.1 Для чого потрібно байпас на радіаторі?
      • 2.1.1 Відео: Для чого необхідний байпас на радіаторі опалення?
    • 2.2 Як самостійно встановити байпас на радіатор опалення?
      • 2.2.1 Основні правила монтажу байпаса в обв’язці батареї
      • 2.2.2 Кілька прикладів установки байпаса на радіатор опалення
  • 3 Коротко про інших випадках застосування байпаса в системах опалення
    • 3.1 Байпас, як елемент обв’язки циркуляційного насоса
    • 3.2 Байпас, як елемент змішувального вузла водяного «теплої підлоги»
    • 3.3 Байпас, як елемент обв’язки котла опалення

У чому полягає принцип байпаса

І справді, для російськомовної людини ця назва звучить дуже незвично. Але саме в значенні цього терміна наочно йдеться про призначення елемента.

Якщо спробувати перекласти з англійської слово «байпас» дослівно, то словники дають масу всяких токований, які, однак, зводяться до одного принципового поняття іменники «обхідний шлях», «об’їзд», «обхід», дієслова «обходити», «обтікати», «вибирати інший напрямок» тощо. Отже, розумно припустити, що мається на увазі якийсь пристрій, що дає можливість не прямого, а альтернативного переміщення.

Так воно і є насправді. В сантехнічних системах байпасом називають ділянку труби, встановлений таким чином, щоб для рідини (теплоносія, якщо мова йде про опалення, або води – для водопроводів) відкривався шлях не тільки через який-небудь прилад, але і в обхід нього. Цей «закорочений» потік може бути некерованим, коли байпас тримається постійно відкритим, і протягом рідини підпорядковується тільки законами гідравліки. Нерідко на байпас ставляться керуючі пристрої – від простих до вентилів автоматичних приладів, що змінюють перетин проходу в залежності від зміни зовнішніх умов.

Самий, мабуть, простий і найбільш часто зустрічається приклад байпаса – труба-перемичка між підводками до радіатора опалення

Якщо мова у нас йде тільки про системи опалення, то байпас може встановлюватися:

  • В обв’язки радіаторів, що більшою мірою характерно для однотрубних систем опалення.
  • В обв’язці циркуляційного насоса – в системах автономного типу.
  • У змішувальних вузлах систем водяних теплих підлог».
  • Для створення «малого контуру циркуляції» у обв’язки котлів (характерно для агрегатів, що працюють на твердому паливі).

Байпас, як елемент обв’язки радіатора опалення

Для чого потрібно байпас на радіаторі?

Щоб зрозуміти сенс встановленої перемички на батареї, необхідно уявити, як працює система опалення в багатоповерховому будинку. А вона найчастіше організовується за однотрубному принципом – це і дешевше, і простіше у виконанні.

Сенс в тому, що радіатори розташовані послідовно на одній трубі. Колектори подачі і обратки зазвичай розташовуються в підвальному приміщенні будинку, де організовується теплопункт з елеваторним вузлом. Від колектора подачі підніметься вгору стояк. Тут можливі два варіанти. У першому – стояк піднімається до найвищої точки, а звідки теплоносій опускається вниз по трубі, на якій стоять всі радіатори, від верхнього до нижнього поверху (це називається стояк з верхньою подачею). Застосовується і дещо інша схема, з так званої нижньої подачею, коли вже на шляху вгору теплоносій починає віддавати тепло на послідовно розташованих радіаторах, а потім – ще і на зворотному шляху. У будь-якому випадку, це кільце замикається на зворотному колекторі. Обидві ці схеми наочно показано на ілюстрації нижче.

Схеми однотрубних розводок в багатоповерховому будинку: зліва – з верхньою подачею теплоносія, праворуч – з нижньої. Байпасів на радіаторах немає, і система надзвичайно вразлива

Не треба, напевно, ніяких особливих знань, щоб подумки змоделювати ситуацію, яка станеться у випадку виходу з ладу БУДЬ-якого з радіаторів в такій «ланцюжку». Відключення аварійного пристрою, негайно перериває весь контур, і він стає непрацездатним. А для зняття батареї ще й потрібно повністю зливати воду зі всього стояка.

А проблема вирішується дуже просто – кожен з встановлених в такому контурі радіаторів повинен мати перемичку між трубами підводки, неподалік від точок врізки – той самий байпас. Схема практично не змінюється, але її «живучість» різко зростає.

Якщо на радіаторах однотрубної системи опалення стоять байпаси, то демонтаж або навіть просто відключення будь-якого з приладів на роботі інших практично не позначається

Як правило, радіатор зараз встановлюють з монтажем перед ними запірних кранів з накидними гайками. Тобто батарею зовсім нескладно вимкнути, перекривши обидва крана, а потім демонтувати для ремонту, заміни, профілактики і т. д. Потік теплоносія не перерветься, так як є «обхідний шлях», тобто байпас.

Але і це ще не всі переваги, які дає байпас у розведенні опалення багатоквартирного будинку. Центральні системи не відрізняються швидкістю реакції на зміни погодних умов, так що часто на вулиці відлига, а батареї гріють, як при сильному морозі. А сильна спека в приміщеннях взимку – це, погодьтеся, теж дуже некомфортно. Крім того, спостерігається і характерне для однотрубних систем явище, коду в радіаторах на початку контуру по ходу руху теплоносія температура помітно вище, ніж у розташованих ближче до кінця. Одним словом, дуже важлива можливість самостійного регулювання рівня нагріву батарей, причому, бажано – за термостатическому принципом.

Наявність термостатичного регулятора дозволяє автоматично підтримувати в приміщенні задану. Температуру. Але без байпасу і тут не обійдешся

Це все цілком реально — є можливість придбати і самостійно встановити відносно недорогі і досить ефективні термоклапаны з термостатичними головками. Вони встановлюються на подачі теплоносія в батарею і кількісно регулюють гарячий потік, що проходить через неї.

Шлях до максимального комфорту – поставте на радіатори термостатичні регулятори!

Компактні і прості в експлуатації пристрої здатні підтримувати в кімнаті ту температуру, яку господарі вважають найбільш комфортною для себе. Як влаштовані терморегулятори для радіаторів опалення, як їх можна встановити і налаштувати своїми руками – читайте у спеціальній публікації нашого порталу.

Але кількісне регулювання температури на одному радіаторі, тобто зменшення кількості проходить через клапан теплоносія, може позначитися на роботі інших, що стоять після нього в однотрубній «ланцюжку». Причому, це відіб’ється і на температурі і тиску в системі. А якщо таких регуляторів в контурі кілька? – до кінця стояка можливий повний розбрат в параметрах системи! Навряд чи кому з сусідів по під’їзду така ситуація доведеться по душі.

Але це, знову ж таки, якщо не встановлено байпаси. А з перемичками весь негатив йде повністю. Надмірність тиску, що виникає перед полуприкрытым термоклапаном, просто скидається через байпас, температура в трубі практично не змінюється (навіть, мабуть, буде вище, ніж без використання терморегуляторів). Та й самим приладів регулювання в таких умовах працювати простіше – менше знос, так як не настільки високо вплив підвищеного тиску на ущільнення клапанів.

Закономірний висновок – в однотрубній розводці багатоповерхового будинку байпас стає не бажаним, а обов’язковим елементом обв’язки радіаторів. І якщо з якихось причин його немає, то необхідно про це потурбуватися, щоб усунути недолік.

А якщо система у будинку двотрубна – потрібен байпас?

Ні, ось в цьому випадку перемичка вже ніякої ролі грати не буде. Всі радіатори встановлені незалежно, і відключення будь-якого з них або встановлення на нього регулюючого обладнання ніяким чином не позначиться на працездатності інших приладів системи.

При двотрубної розводці байпас на радіаторі опалення може знадобитися тільки при використанні приладів якісної регулювання температури – триходових термоклапанов, але це практикують нечасто, оскільки невиправдано економічно

Винятком можна вважати в даному випадку тільки байпас, який встановлений для якісно регулювання температури в радіаторі, з допомогою триходового крана, коли до вступнику потоку з труби подачі підмішується охолоджений теплоносій з «обратки». Втім, подібна схема застосовується нечасто, тому як для окремо взятого радіатора цілком достатньо кількісної регулювання з більш дешевим звичайним термоклапаном.

Отже, в двотрубної розводці байпас не потрібно, але слід переконатися, що у вас в квартирі саме система двотрубна. Справа в тому, що іноді може ввести в оману наявність двох стояків, що проходять уздовж стіни. Тут важливо відзначити принципову різницю.

Начебто, здається, а насправді – це зовсім різні системи підключення радіаторів

Увагу на ілюстрацію. Праворуч показана дійсно двотрубна система – входи радіатора підключені до зовсім різних стояках. Ось у такій ситуації на байпасі ніякої потреби немає, тобто на картинці все показано правильно.

А ось на лівому фрагменті теж, здавалося б, дві труби. Однак, радіатор опалення врізаний в розрив тільки однієї з них, а друга проходить «незайманою». Вона – всього лише стояк для забезпечення верхньої подачі теплоносія, схему якої йшлося вище. А сама система так і залишається однотрубної, і без байпасу – ніяк не обійтися.

Вище мова йшла про квартири у багатоповерхівках. А як бути власникам власних будинків з автономною системою опалення?

Принцип той же. Більш дорога (у плані витрат труб при її монтажі) і «слухняна» двотрубна система байпаса не потребує. Але часто з міркувань практичності застосовуються і однотрубні схеми – яскравий приклад того популярна «ленінградка». Безумовно, ніхто власникові будинку не буде нарікати на те, що він не встановив на своїх радіаторах байпас, але здоровий глузд підказує, що це зробити все ж варто. Навіщо ускладнювати собі життя, якщо є можливість зробити кожен прилад теплообміну незалежним, а його індивідуальні настройки – мало отражающимися на роботі інших батарей. Подібна міра зведе до мінімуму ще одне негативне якість «однотрубки», коли стоять послідовно радіаторах поступово знижується температура в міру їхнього видалення від котла.

До речі, в однотрубній системі опалення, застосовуваної для розведення з одного рівня (поверху), вже конструктивно закладена можливість наявності байпаса, так би мовити, за замовчуванням. У тій же «ленинградке» його роль з успіхом виконає сама труба розводки.

Радіатори врізані за схемою «ленінградка». Чим не байпаси внизу, по лінії труби розводки?

До речі, саме в цьому випадку байпас можна зробити і керованим – про це мова піде трохи нижче.

Що таке система опалення «ленінградка»?

Ця система завоювала широку популярність своєю відносною простотою монтажу і економічністю в плані витрат матеріалів. Разом з тим, вона залишається досить ефективною в експлуатації. Про влаштування системи опалення «ленінградка», про її налагодження і про можливості модернізації – читай ті в спеціальній публікації нашого порталу.

Відео: Для чого необхідний байпас на радіаторі опалення?

Як самостійно встановити байпас на радіатор опалення?

Основні правила монтажу байпаса в обв’язці батареї

Метою даної публікації не значиться навчання читача прийомів монтажу сантехнічного. Переважна більшість господарів будинків або квартир в тій чи іншій мірі стикалися з цими питаннями і напрацював певні навички роботи. Напевно, у багатьох вже склалися свої улюблені підходи до виконання сантехнічних та монтажних операцій – будь то пайки поліпропіленових труб, різьбова складання або зварювання металевих виробів, використання з’єднувальних фітингів, наприклад, при роботі з металопластику. Тому далі будуть описані тільки основні правила, які повинні дотримуватися при встановленні байпаса на радіатор опалення, наведено кілька наочних прикладів таких збірок.

Отже, установка байпаса на батарею опалення в багатоквартирному будинку повинна підкорятися наступним правилам:

Найпростіша схема установки байпаса в обв’язці радіатора на вертикальному стояку опалення однотрубної системи багатоповерхівки

  • Повністю має бути виключена наявність запірно-регулюючої арматури на ділянці від стояка до самого байпаса. Таким чином зводиться до нуля ймовірність навіть випадкового перекриття основного контуру опалення.
  • Положення байпаса при обв’язці радіатора, підключеного до вертикального стояка, теж має значення. Необхідно постаратися привернути перемичку на максимальному видаленні від магістральної труби і, відповідно, якомога ближче до самої батареї. Зрозуміло, що нерідко при цьому починають впливати міркування естетичності, але байпас цілком можна зробити малопомітним. Безумовно, при виборі конкретного місця установки необхідно врахувати ще й ділянки для монтажу кульових кранів, відтинають радіатор, або термостатичних приладів, якщо планується їх використання. Але ще раз варто підкреслити – всі ці елементи можуть ставитися тільки на ділянці між байпасом і батареєю, але ніяк не перед ним!
  • Тепер про співвідношення діаметрів використовуються для обв’язки радіатора труб. В ідеалі воно повинно відповідати наступним «канону» (див. схему вище):

— ДУ1 – це діаметр умовного проходу труби стояка опалення. Він залишається незмінним аж до трійника, у який буде встановлюватися байпас.

— ДУ2 – діаметр труб підводки до радіатора, від трійника до самої батареї. За правилами, він повинен бути на один розмір менше стояка.

— ДУ3 – діаметр байпаса. Він на один розмір менше труб підводки і, відповідно, на два – труби стояка.

Саме такі пропорції визначають коректну роботу некерованого байпаса, тобто не вимагає втручання користувача. На трійнику потік циркулюючого теплоносія буде розділений на головний, у напрямку до радіатора (там він надалі може регулюватися термостатичним клапаном), і обхідний, через байпас. Якщо стоїть термостатическое обладнання, то через байпас буде скинутий і надлишок теплоносія, тим самим не буде створюватися зон зайвого тиску і розрідження.

Якщо ж обв’язується радіатор при горизонтальній розводці труб (в тій же «ленинградке»), то для коректної роботи некерованого байпаса практикуються дещо інші співвідношення.

Стандарт обв’язки радіатора опалення при горизонтальній розводці однотрубної системи

В даному випадку в ролі байпаса виступає ділянка самої розводки, обмежений трійниками, від яких йде підводка на радіатор. Це ділянка повинна бути менше магістралі на 1 розмір, а труби підводки – на два розміри.

  • Наступний найважливіший питання – чи потрібен запірний або регулювальний кран на самому байпасі?

За логікою речей, такий кран явно напрошується, так як він цілком може бути використаний в якості регулятора потоку через радіатор. Однак, не все так однозначно.

Для мешканців багатоквартирних будинків подібна міра розцінюється як грубе несанкціоноване втручання в роботу системи опалення. Посудіть самі – навіть ненавмисне перекриття цих перемичок в окремо взятих квартирах обов’язково позначиться в інших, тобто загальний баланс контуру, обслуговуючого стояк, буде порушений. Можуть виникнути претензії до роботи постачальника теплової енергії, а вже фахівці цієї організації, досвідчені у своїй справі, розбираючись зі скаргами, обов’язково знайдуть винуватця. Наслідки такого розгляду нехай кожен оцінить самостійно, але конфлікти з сусідами – це найменше, що може бути.

А ось установка термостатичного регулятора при наявності нормального байпаса – це правильне рішення, яке має влаштувати всіх.

Отже, висновок: наявність крана на байпасі в багатоквартирному будинку – має бути абсолютно виключено, так як не можна допустити навіть найменшої ймовірності випадкового розбалансування стояка. Ті фотографії, демонстровані в інтернеті, на яких байпас оснащений краном – це приклад грубого порушення правил.

Не піддавайтеся на умовляння «досвідчених майстрів» – крана на байпасі в обв’язці радіатора в багатоповерховому будинку бути не повинно!

Інша справа, якщо мова йде про однотрубної системи опалення власного будинку. Тут господарі вільні експериментувати, як їм завгодно. І дійсно, на байпасі в «ленинградке» нерідко ставляться регулювальні крани, які дозволяють налаштувати роботу конкретно взятого радіатора, так і балансувати систему або якийсь її ділянку. В цьому випадку навіть не потрібно суворо дотримуватися рекомендованих перепадів діаметра труб. Але кран, безумовно, повинен бути не кульової (такі крани взагалі не повинні використовуватися для налаштувань два нормальних положення: повністю відкрите чи закрите). Практикується установка голчастих вентилів, які дозволяють провести настроювання з дуже високою точністю. Можна поставити і регулювальний блок-кран – він зручніше з тих позицій, що після налаштування сторонній (з числа домочадців) не вдасться навіть випадково збити вивірене положення.

Кілька прикладів установки байпаса на радіатор опалення

Просто в якості прикладів – кілька наочних схем, які, можливо, допоможуть обрати оптимальний варіант для самостійного виконання. Якщо навички монтажу є зібрати такий вузол не має скласти особливих проблем. Ну а для тих, що не планує займатися цим самостійно – буде з чим порівняти роботу запрошеного майстра.

Для початку візьмемо байпасний вузол радіатора, зібраний з поліпропіленових деталей.

Обв’язка радіатора з байпасом з поліпропіленових труб

1 – труба контуру опалення, тобто сам вертикальний стояк. Саме в його «розрив» повинен встати радіатор при однотрубній системі. На схемі показаний вигин труб під кутом 90 градусів – саме в такому вигляді найчастіше і стоять ці стояки. Але замість вигину ніхто не заважає встановити і відводи 90 градусів, з діаметром, рівним діаметру стояка.

2 – різьбовий фітинг для переходу з металевої труби на поліпропіленову.

3 – ділянка труби, яким буде задаватися відстань від осі стояка до байпаса. Тут зазвичай застосовується ПП-труба із зовнішнім діаметром 32 мм

4 – трійники, які розділять потік на трубу підводки і на байпас. Якщо слідувати розмірами, то на вході (з боку стояка) трійник повинен бути розрахований на трубу 32 мм, на виході – 25 мм, і в напрямку байпаса – 20 мм. Такої деталі навряд чи знайдеться в продажу, тому краще всього взяти трійник 25-20-25 (а це дуже ходова деталь), а на вході вварить перехідник з 32 25.

5 – ділянка підводки до радіатора, труба 25 мм. Як ми вже знаємо, він не повинен бути великим, а найчастіше від нього і зовсім відмовляються – відразу після трійників монтується запірна або регулювальна арматура.

6 – перемичка-байпас, труба 20 мм.

7 – фітинги для переходу зі зварних з’єднань поліпропілену на різьбові металеві.

В радіатор (поз. 8) вкручуються штуцери для з’єднання їх з накидними гайками-«американками» (поз. 9). Ці накидні гайки (разом зі штуцерами) звичайно входять в комплект терморегуляторів (поз. 10) . Якщо планується просто установка запірного крана, як в даному випадку на виході з батареї внизу (поз.11), то і його варто вибирати саме такого типу – обладнаний штуцером і накидною гайкою. Це спростить монтаж, зробить з’єднання радіатора роз’ємним.

Наступна схема – принцип незмінний, просто застосовуються металопластикові труби і відповідні сполучні фітинги.

Обв’язка радіатора з установкою байпаса, виконана з металопластикових труб

До речі, на ілюстрації показаний саме той випадок, коли вирішено відмовитися від ділянки підводки між трійником і радіатором – відразу слід перехід на терморегулятор зверху і балансувальний кран знизу. В іншому ж – ніякої відмінності, крім особливостей технології складання вузла і вартості комплектуючих (поліпропілен – значно дешевше).

Якщо планується використовувати тільки металеві труби, то тут можливі різні варіанти. Іноді застосовується зварювання, але такий підхід останнім часом втрачає популярність, так як буває цілком достатньо асортименту представлених у продажу деталей з різьбовими з’єднаннями.

Комплект металевих деталей для обв’язки радіатора з установкою байпаса. Добре видно розміри труб підводки і перемички, запірні крани з накидними гайками

Обходяться і без трійників – в будівельних магазинах можна придбати готовий байпас, вже оснащений різьбовими ділянками для полегшення процесу монтажу на місці. Висота таких байпасів відповідає стандартним значенням міжосьових відстаней радіаторів.

Є можливість придбати готовий зварений пофарбований байпас з ділянками труби підводки, на яких нарізана різьба для подальшого монтажу.

Неї обійдені увагою і ті власники житла, які воліють по можливості приховати труби підведення до радіатора і організувати нижнє підключення батарей. Спеціально для цих цілей випускаються збірки, які поєднують у собі і вузол нижнього підключення, і обов’язковий байпас.

Такий виріб поєднує відразу вузол прихованої нижній підводки, байпас, терморегулятор і балансувальний клапан.

Дуже часто доводиться вирішувати за місцем. Наприклад, на рисунку показано, як організований байпас при близькому розташуванні труб підводки, яке залишилося від раніше встановлених у квартирах радіаторів.

Байпас може бути і ось таким – його висота ніде не обмовляється.

Якщо з діаметром і розташуванням байпаса все ж слід дотримуватися певних правил, то про висоту цієї перемички ніде не сказано ні слова. Тобто це – цілком прийнятне і працездатне рішення.

Але, звичайно, не варто впадати в крайнощі. Важко зрозуміти, чим керувався майстер, що виконав «шедевр», показаний на ілюстрації нижче.

Іноді в інтернеті натикаєшся і на ось такі «натюрморти»…

Так, така обв’язка буде працювати, а «спеціаліст», мабуть, вельми далекий від питань естетичності виконаних ним робіт. Але куди дивилися господарі квартири?! Чи це так спеціально ними задумано?

Коротко – про інших випадках застосування байпаса в системах опалення

Байпас, як елемент обв’язки циркуляційного насоса

Ще не так давно автономні системи опалення в приватних будинках переважно створювалися за принципом природної циркуляції теплоносія по контурах. Це було викликано, в більшій мірі, великим дефіцитом на насосне обладнання та високою вартістю таких насосів. А нині ситуація кардинально змінилася, і багато господарі переробляють навіть свої старі системи пол примусову циркуляцію, благо – це зовсім не складно.

Використання циркуляційного насоса дає масу різнопланових переваг, але є й один досить істотний недолік – це енергозалежність. У тих населених пунктах, де перебої з подачею електроенергії трапляються досить часто, доводиться приймати певні заходи, щоб у разі тривалої відсутності напруги не залишитися взагалі без опалення.

А ці заходи криються в особливостях рекомендованої обв’язки циркуляційного насоса. А саме – конструкція насосного вузла повинна передбачати два режими роботи, з примусовою і природною циркуляцією.

Видна різниця у виконанні – але вона не принципова. Головне в тому, що передбачені два шляхи проходження теплоносія

За виконанням насосний вузол може дещо відрізнятися – його можна зібрати самостійно або придбати вже в готовому вигляді. Головне ж – у його суті. Для природної циркуляції передбачений прямий прохід рідини через трубу (зазвичай вузол ставитися на обратці в районі котла, але це необов’язкове вимогу). При роботі насоса теплоносій проходить саме через нього, а прямий шлях перекривається. Все просто до неможливості!

Зміна напрямку течії теплоносія може проводитись в ручному режимі – тоді на прямій ділянці труби встановлюється запірний шаровий кран. Замість такого крана, може стояти і автоматичний клапан – він сам буде спрацьовувати на відсутність примусового потоку через байпас, відкриваючи основний прохід. Є схеми і з так званим інжектором, правда, широкого застосування вони не набули.

Ну а насос на байпасі також з обох боків оточений кранами – вони необхідні для вільного демонтажу приладу, якщо в цьому виникне необхідність. При перекритих кранах насос можна зняти, не вдаючись в випорожненню всього контуру системи.

Для чого потрібен і як правильно вибрати і встановити циркуляційний насос?

Система опалення з примусовою циркуляцією теплоносія вигідніше по всіх параметрах – вона економічніше, простіше в управлінні і простіше в точній настройці. Як влаштований циркуляційний насос для системи опалення, з якими критеріями підійти до його вибору, складно встановити його самостійно – читайте у спеціальній публікації нашого порталу.

Байпас, як елемент змішувального вузла водяного «теплої підлоги»

Стрімко завойовують популярність серед домовласників водяні теплі підлоги» вимагають особливого температурного режиму. А це означає, що необхідний спеціальний сайт, де теплоносій буде доводитися до «кондиції», тобто до рівня нагрівання, допустимого в контурах, прокладених в товщі підлоги. Елементом такого вузла завжди є байпас – перемичка, яка служить для забезпечення підмішування остиглого теплоносія з труби обратки в потік з магістралі подачі.

Як правило, байпас в таких схемах зав’язаний з триходовим краном або термостатичним регулятором. Саме цей прилад «керує» кількістю остиглого теплоносія з обратки, яке через байпас подається в змішувальний вузол.

Байпас, з’єднаний з триходовим термостатичним регулятором

Пояснення дано, звичайно, дещо спрощено, але це тому, що на сторінках нашого порталу виготовлення змішувального вузла для системи підігріву підлог приділено окрему увагу.

Чи можна зібрати змішувальний вузол для теплої підлоги» самостійно?

Так, і це не настільки складна задача, як може здатися на перший погляд. Якщо ви вирішили зібрати змішувальний вузол для теплої підлоги» своїми руками – то вам за цим посиланням до відповідної статті-інструкції.

Перемичка-байпас може стояти і на колекторі «теплої підлоги» або розводки по контурах радіаторів опалення – вона часто з’єднує «гребінки» подлеющего і зворотного колекторів. Тут у байпаса вже дещо інша роль.

Байпас з балансувальним клапаном між «гребінками колектора дозволяє точно налаштувати необхідний рівень тиску в них, не допускаючи стрибків, гідроударів, зон розрідження і т. п.

Справа в тому, що насос створює загальний тиск в колекторі, і його доводиться підлаштовувати для кожного контуру окремо, залежно від його особливостей: діаметра, довжини і т. п. – для цього передбачені спеціальні балансувальні клапани. В ході роботи автоматика контурів може прикривати або навіть повністю замикати тимчасово деякі з них. Але щоб ці перепади не позначалися на роботі насоса, щоб не створювалося непотрібних областей підвищеного тиску або, навпаки, розрідження, щоб не допустити навіть ймовірності гідравлічного удару, необхідно пристрій, який нівелює всі подібні перепади. Цю функцію бере на себе байпас між подавальним і зворотнім колектором.

Байпас, як елемент обв’язки котла опалення

Ще один випадок застосування байпаса в системі опалення – це створення так званого «малого контуру котла».

Відразу відзначимо, що такий контур потрібен далеко не завжди – він більше характерний для котлів, працюючих на твердому паливі, так як саме в них температури, генеруються в камері згоряння, найважче піддаються регулюванню. А особливо це важливо в тому випадку, якщо котел оснащений чавунним теплообмінником.

Чому? Температури згоряння деревини – у кілька разів вища, ніж природного газу, а крім того, процес супроводжується дуже великим викидом продуктів згорання зі складною хімічною структурою, які осаджуються у вигляді сажі.

Найбільш «небезпечний» період роботи котла – це час його прогріву. За рахунок дуже високої різниці температур, характерною для твердого палива, на теплообміннику і димохідної системи випадає велика кількість конденсату, до якого сажа липне, як на клей. Але це ще не найстрашніше.

Уявіть, що необхідно прогріти великий обсяг теплоносія для всієї системи опалення. Це займе чимало часу, і протягом цього строку теплообмінник котла буде відчувати колосальні напруги, так як в його нижню частину надходить холодна рідина, а у верхній частині температур вже зовсім іншого порядку! Внутрішні напруги стінок на цьому циклі досягають максимуму, а чавун, як відомо, не володіє достатньою пластичністю, і від таких «теплових ударів» може дати тріщину. Не сильно корисні подібні різниці температур і для сталевого теплообмінника -= це прямий шлях до прискорення корозійних процесів.

Одним словом, щоб максимально збільшити довговічність устаткування та підняти рівень безпеки його експлуатації, необхідно звести до мінімуму цей сам цикл прогріву, коли різниця між температурою в «обратку» і на виході з котла досягає найбільших величин. Для цього і створюється з допомогою перемички-байпаса малий контур котла.

Байпас в обв’язці твердопаливного котла утворив «мале коло циркуляції»

Зверніть увагу на наведену ілюстрацію. Між магістраллю подання, виходить з твердопаливного котла, і трубою «обратки» встановлена перемичка (вона обведена білим еліпсом). У нижній її частині замість трійника встановлюється термостатичний прилад – це може бути триходовий кран, налаштований на певну температуру спрацьовування (наприклад, 60 градусів).

Один з варіантів триходових кранів для байпаса на обв’язку котла

При запуску котла, поки температура в «обратку» низька, триходовий кран повністю перекриває вихід в загальний контур системи, тобто циркуляція теплоносія відбувається тільки по малому системи, через байпас. Природно, настільки незначний обсяг прогрівається швидко, і теплообмінник котла не буде довго відчувати того негативу, про який сказано вище.

При досягненні в малому контурі потрібної температури, триходовий кран починає відкривати вхід з труби «обратки», тобто в циркуляцію поступово втягується теплоносій із загального контуру опалення. І так буде продовжуватися до тих пір, поки котел дуже плавно не вийде на задану потужність нагріву. Протягом всього циклу прогріву в теплообмінник котла надходить рідина приблизно однакової температури, так і вся система опалення запускається рівно і плавно, без абсолютно не потрібних стрибків.

* * * * * * *

Отже, були розглянуті основні випадки застосування перемичок-байпасів в системах опалення. Якщо читач переконався у важливості цього елемента, отримав уявлення про принцип його функціонування, то автор вважає, що написанням цієї публікації він досяг поставленої мети.