Котли на рідкому паливі – принципи роботи і розрахунок витрат палива

9

Якісне опалення власного будинку – один з найважливіших питань, що стоять перед його господарем. І при його вирішенні дуже часто виникає дилема, який опалювальний агрегат стане оптимальним у складних умовах. Безумовно, якщо до будинку підведена газова магістраль, то перевага віддається котлів, що працюють на природному газі – за вартістю експлуатації таке обладнання рівних собі не має. Але в тому разі, коли така можливість відсутня газифікація населеного пункту найближчим часом не передбачається) або для її реалізації потрібні абсолютно «космічні» витрати (а так нерідко трапляється, коли необхідно виконати підводку від магістралі до конкретної будівлі), доводиться мимоволі шукати інші рішення.

Котли на рідкому паливі – принципи роботи і розрахунок витрат палива

Одним з рішень може стати використання рідкого палива – найчастіше в цій якості використовується солярка, але можливі варіанти з відпрацьованим машинним маслом або мазутом. Такий варіант, безумовно, вимагає спеціалізованого обладнання, яке необхідно вміти вибрати, і при цьому – ще й правильно спрогнозувати експлуатаційні витрати. Тому тема сьогоднішньої публікації: котли на рідкому паливі – принципи роботи і розрахунок витрат палива.

Зміст статті

  • 1 Коротко – про переваги і недоліки рідкопаливного опалювального обладнання
  • 2 Принцип пристрою і дії котлів на рідкому паливі
  • 3 Що необхідно оцінювати при виборі котла, працюючого на рідкому паливі
  • 4 Потужність котла і передбачуваний витрата рідкого палива
    • 4.1 Необхідна потужність котла для повноцінного опалення будинку
    • 4.2 Прогнозування споживання рідкого палива для опалення будинку
      • 4.2.1 Калькулятор розрахунку прогнозованого витрати рідкого палива для опалення
  • 5 Відео: Котел «DanVex B 30 1» — солярка або відпрацьоване масло

Коротко – про переваги і недоліки рідкопаливного опалювального обладнання

Отже, якщо опалення потрібно «тут і зараз», а ніякої можливості отримати доступ до мережного газу або організувати постійний підвезення скрапленого газу немає, то розглядають варіанти котлів на дровах або інших типах твердого палива, електричний обігрів або використання обладнання, що працює на рідких вуглеводнях. Чому ж останнім виділяються в кращу сторону?

До переваг можна віднести наступне:

  • Установка котла на рідкому паливі не вимагає досить тривалих і «нудних» погоджувальних процедур із збиранням документів, складанням та затвердженням по інстанціях проекту. У цьому можна вважати його відмітна перевага від газового обладнання – господарі проводять установку «на свій страх і ризик». Правда, заходи пожежної безпеки тут ще й дужче, так що можуть бути тертя якщо не з газовиками, так з пожежною інспекцією.
  • Перевага над твердопаливними котлами – це простота точних регулювань і відсутність необхідності частого втручання в роботу котельні. Немає потреби проводити регулярні завантаження дров чи вугілля, без яких не обходяться навіть котли тривалого горіння.
  • У порівнянні з електричними котлами рідкопаливні менш залежні від «капризів» електромереж. Більшість з них все одно не можна назвати незалежними – в схемі присутні вентилятори для нагнітання повітря, насоси для забезпечення подачі палива і, часто, електронні блоки управління. Однак ця проблема, за можливі тимчасові перебої, може вирішуватися установкою блоку безперебійного живлення або резервного генератора, року в таких же умовах електричні котли або інші електронагрівачі стають повністю непрацездатними.

Крім того, для роботи повністю електричного опалення часто доводиться нарощувати потужність на вході в будинок, тобто протягувати нові або додаткові лінії, що може стати досить витратним. Котли на рідкому паливі таких заходів не потрібно, але у них є свої «фішки».

  • Обладнання на рідкому паливі в основному відрізняється досить пристойним коефіцієнтом корисної дії, порівнянний з аналогічним показником газових агрегатів і навіть електричних установок або приладів. Особливо це стосується сучасних моделей, в яких організовано додатковий відбір тепла, що виділяється за рахунок конденсації водяних парів, завжди в чималій кількості утворюються при згорянні будь-яких вуглеводнів, як газоподібних, так і рідких.
  • Більшість котлів, працюючих на рідкому паливі, відрізняються високим ступенем універсальності. По суті, їх камера згорання багатофункціональна, і дозволяє змінювати пальника в залежності від типу застосовуваного палива – будь то гас, солярка, відпрацювання, біопаливо і т. п. Мало того, практично без жодних серйозних переробок котел з часом може стати і газовим – знову ж таки, тільки за рахунок зміни пальника. Таким чином, якщо ви переглядаєте перспективі все ж намічається прокладка до будинку газової магістралі, тобто необхідно потерпіти пару-трійку років, то котел такого типу стає просто «паличкою виручалочкою». Не доведеться купувати і встановлювати новий агрегат, змінювати його обв’язку «по воді» — досить вибрати і встановити газовий пальник з уніфікованим кріпильним фланцевим вузлом. До речі, існують і багатопаливні пальника, наприклад: газ і легкі типи рідкого палива (солярка).

Особлива перевага котлів подібного виконання:вони легко переводяться на інший тип палива зміною пальника або використанням універсального пальника (мультитопливного) класу

У розвиток теми можна додати, що подібні уніфіковані по кріпленню пальники для газоподібного або рідкого палива нерідко підходять і до певних лінійкам дров’яних котлів.

Котел один і той же, твердопаливний «Wirbel Eko-СК», але установкою відповідного пальника і необхідної автоматики перетворюється в газовий, дизельний або пелетний

Однак, не всі з рідкопаливними котлами настільки «райдужно». Недоліки у них теж серйозні, і їх необхідно знати:

  • В першу чергу, вартість якісного дизельного палива ніяк не можна назвати низькою. А витрата при опаленні будинку великий пощади, та з урахуванням тривалості опалювального сезону в наших краях, виходить чималим. Тобто річні витрати на опалення будуть далеко не всім по кишені.
  • Необхідно створити умови для зберігання великого обсягу палива. Якщо додати сюди його пожежонебезпечність, то завдання виглядає тим більш складною. Крім того, при низьких температурах солярка в трубопроводах, так і в самій ємності, може почати густіти, «прихоплюватися» морозом, а це означає необхідність термоізоляції сховища і магістралі від нього до котла. Тому баки під паливо дуже часто намагаються розташувати безпосередньо у котельні, що зажадає приміщення чималій площі (враховуючи і цілком «вражаючі» розміри і самого котла).

В наш час проблем з придбанням містких і досить компактних ємностей для дизельного палива немає, але все одно цю «махіну» потрібно кудись прилаштувати, та й коштує вона недешево.

  • Нафтопродукти завжди мають специфічний запах, і отруювати їм атмосферу в кімнатах ніхто не захоче. Стало бути, і мови не може йти про розміщення обладнання в житловій зоні чи у сусідніх приміщеннях, що не мають герметичних перегородок або дверей. Виходить, що оптимальним рішенням буде будівництво виділеної котельні.
  • До аналогічного висновку підводить і інша обставина – робота рідкопаливного опалювального обладнання зазвичай досить гучна.
  • На відміну від газу, нафтопродукти при згорянні виділяють чимала кількість кіптяви і дрібної сажі, яка досить швидко починає забивати теплообмінники котла і димохідну систему. Стало бути, профілактичні роботи з чищення котла доведеться проводити значно частіше.
  • Рідке паливо найчастіше вимагає попереднього очищення (фільтрації) та підігріву. Це ускладнює пристрій котла, нерідко вимагає додаткових витрат на змінні фільтруючі елементи.
  • Вважається, що не має ніякого сенсу купувати котел, що працює на рідкому паливі, для опалення невеликого (скажемо, до 100 м2) будинку. Розумніше буде пошукати інше прийнятне рішення.
  • Вартість котлів такого типу або змінних пальників до них – дуже висока.

Принцип пристрою і дії котлів на рідкому паливі

Якщо говорити про конструкції самого котла, як водонагрівача, вивівши «за дужки» апаратуру спалювання палива, то його конструкція нічим особливим, як правило, і не відрізняється.

Незважаючи на досить значущі відмінності в компонуванні котлів, принцип їх будови і загальний, і вельми схожий з агрегатами, що працюють на природному газі.

Агрегат зазвичай укладається в металевий корпус (поз. 1), під яким прихований шар надійної термоізоляції (поз. 2) (як правило, це базальтова вата), повністю покриває всю «начинку». Завдяки цьому, вироблене тепло витрачається найбільш раціонально, не витрачається на непотрібний нагрівання навколишнього повітря, а поверхня котла не буде нагріватися до небезпечних температур.

Внутрішня компоновка може сильно відрізнятися у різних моделях, тим більше – у різних виробників, але принцип від цього не змінюється.

Процес спалювання палива (неважливо, якого в таких агрегатах проходить в спеціальній камері згоряння (поз. 3). Вона укладена в теплообмінну «водяну сорочку» (поз. 4), по якій циркулює теплоносій.

До речі, активний теплообмін відбувається не тільки в цій камері. Розпечені продукти згорання палива проходять через трубчастий або пластинчастий теплообмінник, розташований вище (поз. 6), де на шляху до димоходу (поз. 7) також віддають нагрів теплоносія.

Теплообмінники в котлах, що працюють на рідкому паливі, можуть бути чавунними (із звичайного або пластичного чавуну) або сталевими.

Котли можуть оснащуватися чавунними або сталевими теплообмінниками. У кожного з них є свої достоїнства і недоліки

Чавунні значно масивніші, інертніші при розігріві та при віддачі тепла, не бояться корозії. Але вразливим місцем цього металу є крихкість, причому як механічна, так і термічна. Тому котли з чавунними теплообмінниками необхідно правильно обв’язувати (з створенням малого контуру) і експлуатувати, особливо в період пуску первинного розігріву. При дотриманні правил експлуатації чавунний теплообмінник може прослужити 50 і більше років.

Сталь різких перепадів температур не боїться, але прогорає значно швидше, і, як не крути, схильна до корозії. Термін служби сталевих теплообмінників – не настільки значний, як чавунних, і обмежується зазвичай 15÷20 роками.

В деяких моделях передбачена ще й конденсаційна щабель теплообміну, де енергетичний потенціал додатково відбирається за рахунок конденсації водяної пари, що є обов’язковою складовою продуктів згоряння будь-якого органічного палива.

Теплообмінники конденсаційного типу, встановлювані у багатьох сучасних котлах, дають цілком вагомий приріст коефіцієнта корисної дії обладнання

Розігрітий в котлі теплоносій йде через патрубок (поз. 8) основний контур системи опалення будинку. Повернення здійснюється за трубі «обратки», патрубка якої на даній схемі не видно (він розташований внизу ззаду).

Всіма перерахованими вище елементами котел практично не відрізняється від своїх «побратимів», що працюють на газі або твердому паливі. Мало того, як вже говорилося, крім агрегатів, розрахованих саме на солярку або інше рідке паливо, отримали широке поширення універсальні котли, в яких камера згоряння має горловину з системою кріплень, куди може встановлюватися потрібна пальник – газова, пелетні або рідкопаливний.

Яскравий приклад універсального котла – «De Dietrich GT 227» може працювати з цілою лінійкою пальників, розрахованих на різні типи палива

Таким чином, основним вузлом, що відрізняє котел, що працює на рідкому паливі, від усіх інших, є його «серце», тобто спеціальна пальник (поз. 5), що забезпечує змішування пального з повітрям, дозування суміші при подачі на форсунки, займання, управління полум’ям, необхідні регулювання і інші функції.

Особливістю котлів такого типу завжди є їх головний вузол – спеціальна пальник, що працює на одному або кількох видах рідкого палива: солярці, відпрацьованому маслі, мазуті, біопаливі

Дизельна (або інша рідкопаливний) пальник – це досить складний прилад, розібратися в пристрої якого неспеціалісту досить важко. За великим рахунком, у цьому немає особливої потреби, тим більше що пальника різних виробників можуть серйозно відрізнятися своїми технологічними особливостями. Але базову структуру цього самого головного елемента рідкопаливного котла знати все ж необхідно.

На ілюстрації представлені одна з пальників в розрізі, із зазначенням її деталей і вузлів. А нижче будуть коротко розглянуті її основні елементи.

Схема, що демонструє пристрій однією з моделей пальників, що працюють на дизельному паливі

Отже, основними конструктивними елементами рідкопаливних пальників можна вважати:

  • Вентилятор, що забезпечує нагнітання повітря, необхідного для формування факела горючої суміші і для повного згоряння рідкого палива. Вентилятор оснащений власним електроприводом.
  • Паливний насос, який повинен забезпечити подачу солярки з бака до пальника по магістралі, створюючи при цьому необхідний тиск.
  • Блок підготовки палива, який зазвичай включає фільтр для очищення від домішок суспензій, і вузол підігріву, що особливо важливо в період сильних холодів. Солярка (або інше паливо) повинні подаватися на змішування з повітрям при певній температурі – так забезпечується повноцінне згоряння суміші. Нагрів може здійснюватися Теном, мають власну систему регулювання. Практикується і непрямий нагрів, коли топливопроводная труба отримує нагрівання від працюючого котла за рахунок продуманої конфігурації її розташування.
  • Форсунка з соплами, яка забезпечує змішування і розпилення суміші палива і повітря, по суті, формує факел, забезпечує його займання та підтримання стабільного горіння в ході роботи котла. Близько форсунки обов’язково знаходиться запальний пристрій, автоматично спрацьовує при пуску котла.
  • Дозування подачі повітря і солярки на форсунки проводиться за рахунок повітряної заслінки і регулятора паливного, які управляються сервоприводами, пов’язаними з блоком управління пальника. Стабільність процесу горіння факела забезпечується регулятором вторинного повітря, що подається в камеру згорання.

Дизельні пальники оснащуються власними електронними або електромеханічними органами контролю і управління

  • Безумовно, будь-яка сучасна пальник оснащена електронним блоком контролю і управління. Є термостатичний регулятор, яким задається необхідний температурний режим роботи. За наявністю полум’я в камері стежить спеціальний фотодатчик. Особливі прилади постійно контролюють ступінь допалювання палива і вміст сажі та шкідливих сполук у продуктах згоряння. Передбачено декілька ступенів захисту від нештатної роботи устаткування. Система управління пальника зазвичай пов’язується з блоком управління самого котла – передбачені спеціальні роз’єми для сигнального кабелю.
  • Пальник в обов’язковому порядку має фланець, за допомогою якого закріплюється в горловині камери згоряння котла.

Фланець пальника з жароміцної прокладкою дозволяє надійно і герметично закріпити її на корпусі котла після установки в камеру згоряння

Отже, пальник – це досить складний «організм», тому була розглянута лише поверхово. Лізти самостійно в неї, виходячи за встановлені виробником рамки можливого втручання (регулювання, очищення, профілактики, обумовленої в паспорті виробу) – не рекомендується, так як необережними діями цілком можна вивести складну механіку і електроніку з ладу і привести в непридатність усе пальник в цілому.

Що необхідно оцінювати при виборі котла, працюючого на рідкому паливі

Якщо обставини складаються так, що дизельний котел стає єдиною розумною альтернативою, то необхідно зуміти правильно підібрати оптимальну модель.

  • Котли розрізняються за типом виконання. Більшість з них призначені для стаціонарної установки на підлозі. Однак, можна зустріти і компактні імпортні моделі настінного виконання. Тобто при виборі необхідно керуватись наявними можливостями розміщення приладу – де і яке йому може бути виділено місце.

Втім, навісні газові котли зустрічаються нечасто, особливою популярністю не користуються, і в основному всі зупиняють свій вибір на підлогових моделях. А раз так, то важливим моментом є і габарити котла, і його маса – для деяких моделей доведеться, можливо, зміцнювати поверхню підлоги перед установкою, розширювати дверний отвір для занесення обладнання в котельню.

  • Теплова потужність котла повинна задовольняти потребам створюваної системи опалення. Цей варіант, до речі, дуже тісно пов’язаний і з витратою рідкого палива, ми розглянемо трохи нижче і детальніше.
  • Неважливо, вбудована або знімна використовується пальник, слід звернути увагу на кількість режимів її роботи (по потужності). Так, вони бувають одноступеневими, двоступінчастими, триступінчастими і навіть працюють за принципом модуляції полум’я в залежності від зміни навколишніх умов. Чим більше ступенів, тим точніше можна відрегулювати роботу котла, тим менше стане циклів запуску і зупинки, тим нижче витрати палива. Правда, пропорційно кількості ступенів зростає і вартість устаткування.

Триступенева дизельна пальник моделі «Uret U12VTTU»

  • Безумовно, при придбанні котла або пальника потрібно заздалегідь знати, який же тип рідкого палива буде використовуватися. Переважна більшість споживачів віддає перевагу солярці – значить, саме дизельне паливо повинно бути зазначено в паспорті виробу.

Пальники на відпрацьованому маслі бувають рентабельні на автопідприємствах, де цього «добра» буває в надлишку і практично безкоштовно. Мазут також не користується попитом у приватників, незважаючи на не настільки високий, як у солярки, ціну. За біопаливом, треба думати, велике майбутнє, але поки ще воно в наших краях сприймається на рівні «екзотики».

Що таке біопаливо і як його отримують самостійно?

Багато технічні сільськогосподарські культури, відходи харчового виробництва та деревообробки містять олії та інші органічні сполуки, які після відповідної обробки можна перетворити на цілком повноцінне паливо, схоже з дизельним. У чому полягає процес переробки, і можна отримати біопаливо своїми руками – читайте у спеціальній статті нашого порталу.

До речі, чим дешевше паливо, тим нижче його теплотворні здібності, тим вище вартість пальника або котла, призначений для роботи з його використанням.

І ще – існують і такі пальники, які можуть працювати з різними типами палива. Універсальність – справа, звичайно, хороша, але от тільки не особливо хвалять такі прилади, в тому числі за надто завищену ціну, за низьку надійність і явне зниження ККД. Так що робіть вибір самі…

  • Котел може бути одноконтурним, тобто працювати тільки на підігрів теплоносія для системи опалення, або двоконтурним, в якому є додатковий теплообмінник для гарячого водопостачання.

Треба сказати, що котли на рідкому паливі зазвичай відрізняються чималою потужністю, і до них краще зав’язати бойлер непрямого нагріву – так робота обладнання буде більш «плавної», без частих включень-виключень пальника. А потреба в гарячій воді буде забезпечена в повній мірі, так як ГВП буде організовано по акумулює принципом: завжди необхідний запас – до послуг господарів.

Ніхто не забороняє купувати двуконтурний дизельний котел, але це зайві витрати і додаткові «вразливі місця» в самому обладнанні, що знижують його довговічність.

Оптимальне поєднання – дизельний котел зі змінною пальником, тобто з можливістю переходу на інший тип палива, і пов’язаний з ним бойлер непрямого нагріву

  • Система забезпечення безпеки і управління котла (або дизельної пальника) – один з ключових критеріїв вибору обладнання. Вбудовані термостатичні датчики дозволяють задавати необхідний температурний режим системи опалення – по досягненню необхідного порогу котел буде переведений на мінімальне споживання. У більш сучасних моделях датчики реагують не тільки на встановлені параметри температури теплоносія — вони оцінюють зміну зовнішніх умов, а автоматика виробляє найбільш раціональний режим роботи котла.

Спеціальний електронний контролер здатний регулювати й інші параметри – приплив повітря та пального для утворення паливної суміші, необхідний рівень підігріву солярки, наявність полум’я і стабільність факела та інші.

Найважливішим завданням автоматики є забезпечення безпеки експлуатації обладнання. Так, блок управління повинен реагувати на перегрів тих чи інших вузлів пальника, надмірність або недостатність тиску в трубопроводах живлення, відсутність або недостатність тяги, що говорить про необхідність чищення теплообмінника і (або) димохідних каналів, на самозгасання факела, що є ознакою засмічення форсунок, на відсутність теплоносія у водяному контурі. Багато сучасні моделі оснащені, крім цього, системою самодіагностики, та у випадку появи будь-яких порушень або аварії, на дисплеї приладу з’являється відповідна індикація.

До речі, котли, що працюють на рідкому паливі і мають сучасні модулі управління, відмінно вписуються в концепцію «розумного будинку», і ними можна управляти дистанційно по різних каналах зв’язку, в тому числі IP і JSM.

  • Раз постало питання про придбання кола на рідкому паливі, то відразу, ймовірно, слід продумати і проблему складування запасів цього палива.

В даний час пропонується чимало варіантів містких баків, виконаних з металу або міцного пластику, стійкого до впливу нафтопродуктів. Пластиковий варіант, напевно, виглядає краще.

Асортимент таких ємностей – немалий, і різняться вони і за формою, і за обсягом. Безумовно, самим розумним рішенням стане придбання бака, в який можна залити запас на весь опалювальний сезон, але це – як у кого дозволяє місце і фінанси. В принципі, у продажу є далі зовсім невеликі ємності, розраховані на добове споживання, але от тільки про зручність такого підходу говорити вже не доводиться.

На схемі нижче показаний один з варіантів бака в стандартній комплектації:

Комплект бака для зберігання дизельного палива для потреб опалення

1 – корпус із міцного пластику, що виготовляється за безшовною технологією ротформовки. Наявність ребер жорсткості і особлива конфігурація корпусу забезпечують його міцність, стійкість до зовнішніх впливів, так і до тиску рідини зсередини.

2 – заливна горловина, герметично закручується після заповнення ємності.

3 – дренажний кран, що дозволяє зливати залишився осад після вироблення всього запасу пального перед черговою заправкою.

4 – необхідний комплект фітингів – для монтажу паливних магістралей та інших вузлів обв’язки бака.

5 – датчик палива, механічний, поплавкового типу – дає інформацію про наявності і кількості палива в ємності.

6 – топливозаборник зі шлангом (довжина шланга забезпечує забір палива по всій висоті ємності). Всмоктуючий кінець шланга оснащений поплавцем, що дозволяє завжди виробляти турбот палива з його поверхні, тобто в самому чистому вигляді.

7 – так званий «дихальний клапан», необхідний для скидання надлишкових парів палива в атмосферу. Зазвичай встановлюється в стовбурі вентиляційного каналу, а з баком пов’язаний спеціальним дюймовим трубопроводом.

8 – набір труб (мідних або полімерних) для організації системи подачі палива від бака до пальника. У ряді випадків, коли цього вимагає конструкція котла або пальника, організується і зворотний потік. Невироблене, зайве пальне повертається ним в ємність.

9 – паливний фільтр. Встановлюється опціонально, тільки в тому випадку, якщо фільтрування палива не передбачена в конструкції самої пальника.

Встановити такий бак по силам двом особам – нічого складного в його обв’язку не бачиться. Термін служби такого полімерного сховища оцінюється в 50 років.

А ось який обсяг бака потрібен? Як вже говорилося, найдоцільніше запасатися на зиму відразу – це і дешевше вийде, і виключаються ймовірності неприємних моментів, коли пальне закінчується, а можливості його підвезення (за тим же погодних умов) в даний момент немає. В крайньому випадку можна створювати запаси з розрахунком на один або кілька місяців автономної роботи. А ось купувати ємності з заправкою на тиждень-другий – зовсім непрактично.

Ось про потужності котла та необхідні запаси палива — якраз і поговоримо в наступному розділі публікації.

Потужність котла і передбачуваний витрата рідкого палива

Ці дві величини, безумовно, тісно взаємопов’язані – чим більше потужність опалювального обладнання, тим вище споживання палива, поза залежності від його виду. Спробуємо розібратися в цьому питанні.

Необхідна потужність котла для повноцінного опалення будинку

Почнемо з необхідної потужності, яка повністю забезпечить потреби системи опалення.

Дуже часто до таких розрахунками підходять наступним чином – приймають, що для опалення будинку з висотою стель в приміщеннях до 3 метрів і з хорошим ступенем термоізоляції будівельних конструкцій необхідно 100 Вт теплової енергії на кожен квадратний метр площі. Або, інакше кажучи:

1 кВт → 10 м2

Дуже зручно для розрахунків. Так, відразу можна прикинути, наприклад, що для будинку загальною площею опалювальних приміщень, наприклад,150 м2, буде потрібно 15 кВт теплової енергії. Тобто купується котел за своїми паспортними даними повинен забезпечувати таку потужність, з невеликим експлуатаційним запасом.

До речі, для котлів, працюючих на рідкому паливі, великий запас потужності закладати не рекомендується – це і зайві витрати, неефективна робота обладнання, що веде до його швидкого зносу. При виборі конкретної моделі бажано обмежуватися запасом в 10, максимум 15%, якщо таку можливість надає асортимент виставлених на продаж моделей. Виходить, що для нашого прикладу досить котла, що забезпечує теплову потужність в 16,5 ÷ 17 кВт.

Однак, запропонований метод все ж не відрізняється високою точністю. Погодьтеся, підходити з одними мірками до північним і південним регіонам країни – досить дивно. Крім того, в чималому ступені потреба в теплі залежить і від особливостей самого будинку.

Тому пропонуємо читачеві скористатися більш точним алгоритмом розрахунку, який враховує цілий ряд критеріїв, які залежать від місця розташування будівлі, так і від його конструкції. Ця методика дуже докладно викладена в одній із спеціальних статей порталу.

Як точно визначити необхідну потужність системи опалення?

Не особливо складна, але досить точна методика розрахунку з додатком онлайн-калькулятора показана в статті, присвяченій розрахунку споживання газу на опалення. І хоча у нас тема статті рідке паливо, саме цей етап обчислень – повністю ідентичний, незалежно від типу котла або іншого обігрівача. Пройдіть за посиланням – і алгоритм розрахунку відкриється в новій вкладці браузера.

Отже, якщо ви скористаєтеся запропонованим алгоритмом і проведете власний розрахунок, то у вас вийде певний сумарне значення, що показує, яку кількість тепла потрібно, щоб підтримувати в будинку комфортний мікроклімат в самих несприятливих умовах, наприклад, на піку зимових морозів.

Для чого це значення нам потрібно?

  • Насамперед, ми задавалися метою визначитися, якої потужності котел нас влаштує. Як вже говорилося, оптимальним буде той, у якого паспортна потужність вище розрахункової на 10÷15 відсотків.
  • Так як розрахунок вівся по кожному приміщенню окремо, отримана інформація наочно покаже, яка схема розстановки радіаторів (або інших приладів теплообміну) по кімнатах стане оптимальною. Так що створену таблицю не треба поспішати викидати.

Правильний підбор радіаторів по тепловій потужності – важливе завдання!

Кожен радіатор або конвектор володіє певною потужністю теплової віддачі при вибраному температурному режимі системи опалення. Стало бути, їх вибір і розстановка по кімнатах діляться не навмання, а також у відповідності з теплотехнічними розрахунками. Правильно визначитися з потужністю або кількістю секцій радіатора опалення допоможе спеціальний онлайн-калькулятор – до нього веде рекомендована посилання.

  • І, нарешті, саме це значення (а не показник паспортної потужності обладнання!) і стане відправною точкою для розрахунків споживання рідкого палива для потреб опалення.

Зверніть увагу – отримане значення може досить серйозно відрізнятися від того, що було б отримано при використанні співвідношення «100 ват на квадратний метр». Причому, ця різниця може бути як в один, так і в іншу сторону – дуже багато залежить від кліматичних умов регіону, особливостей самого будинку і кожного приміщення в ньому.

Прогнозування споживання рідкого палива для опалення будинку

Отже, нам стала відома величина сумарної теплової потужності, яка необхідна нашій системі опалення в самих несприятливих умовах. Виходячи з неї можна прорахувати, яка кількість палива потрібно для вироблення такої кількості тепла.

Є стандартна формула, яка лежить в основі таких розрахунків:

W = V × H × η

У формулі буквеними символами позначені наступні фізичні величини:

W – теплова потужність, та сама, яка була отримана на попередньому етапі розрахунків.

V – об’єм або ваговий еквівалент палива, необхідне для отримання потрібного кількість тепла.

Н – теплотворна здатність обраного виду палива, тобто кількість тепла, що виділяється при спалюванні одиниці маси або обсягу (у залежності від обраних вихідних величин)

η – коефіцієнт корисної дії котла (ККД). Зрозуміло, що частина виробленої енергії, хочеш не хочеш, але витрачається, так би мовити, не за призначенням – йде на обігрівання навколишнього повітря або просто буквально вилітає в трубу разом з продуктами згоряння. Чим вище ККД, тим ефективніше обладнання, і тим раціональніше використовується енергоносій (паливо). До речі, це ще один важливий критерій вибору котла.

Так як нас в більшій мірі цікавить саме витрата палива, формулу представимо у дещо іншому вигляді:

V = W / (H × η)

Що з цих величин нам відомо?

  • Потужність ми вже розрахували (знову ж, не плутайте її з паспортною потужністю котла – це дещо різні показники). Але слід зробити одне важливе зауваження. Як вже не раз говорилося, отримане значення показує ту потужність, яка потрібна, так би мовити, в найекстремальніших умовах – це добре видно з тих вихідних даних, які використовувалися при проведенні розрахунку. На ділі ж у такому режимі система опалення буде функціонувати досить обмежений час.

Якщо брати в масштабах опалювального періоду, з урахуванням осіннього і весняного «міжсезоння», з урахуванням нормальних, не екстремально низьких зимових температур, пам’ятаючи про те, що нерідко морозні дні чергуються з досить тривалими відлигами, то виходить, що розраховану потужність брати у «чистому вигляді» не має сенсу. Добре налагоджена система опалення, оснащена термостатичним регулюванням загального контуру, а нерідко ще й кожного радіатора окремо, «візьме» стільки тепла, скільки потрібно. Тобто котел «на повну» працювати якщо і буде, то буквально лічені дні. Тому, як показує практика, не стане великою помилкою відштовхуватися від приблизно 60÷65 % потребной потужності.

  • Коефіцієнт корисної дії, зазначений у паспорті обладнання. Іноді в документації вказується два показника – для нижчої температури згоряння (Hi) і для вищої, з урахуванням відбору тепла за рахунок конденсації пари (Hs). Для більш достовірних розрахунків, щоб не наділяти своє обладнання зовсім вже «чарівними якостями», рекомендується оперувати значенням ККД для Hi.
  • Нарешті, теплота згоряння палива. Для різних типів рідкого палива вона своя. Зазвичай в довідниках фігурує значення, виражене в МДж/кг Однак, зручніше все-таки користуватися більш звичними ватами, так як саме в кіловатах вказується потужність опалювального обладнання. Перевести нескладно: 1 мегаджоулях приблизно дорівнює 0,28 кіловат-години.

Крім того, так як господарі зазвичай оцінюють ємності необхідних баків, доцільно буде перевести вага палива в його об’ємний еквівалент, знаючи середні значення щільності. Все це вже зроблено – і необхідні дані розміщені в таблиці нижче.

Тип рідкого палива Теплота згоряння палива Щільність, кг/дм 3
МДж/кг кВт/кг кВт/л (дм3)
дизельне паливо 42.8 11.9 9.88 0.83
гас 43.5 12.1 9.68 0.8
мазут 39.5 10.9 10.36 0.95
олійна відпрацювання 35 9.7 8.83 0.91
біопаливо (біодизель) 37.5 10.4 9.57 0.92

Дуже зручно складається – спалювання одного літра солярки дає приблизно 10 кВт теплової енергії, що дозволяє виконати приблизні підрахунки навіть просто в голові.

Тим не менш, щоб провести обчислення більш точно, з урахуванням всього, що сказано вище при розгляді формули, пропонуємо скористатися розташованим нижче онлайн-калькулятором.

Калькулятор розрахунку прогнозованого витрати рідкого палива для опалення

Вкажіть необхідні дані і натисніть «РОЗРАХУВАТИ ПРОГНОЗОВАНИЙ ВИТРАТА РІДКОГО ПАЛИВА»
Розрахована необхідна теплова потужність системи опалення, кВт
Який котел встановлюється?
— звичайний
-конденсаційний
ККД котла (для нижчої температури згоряння, Hi)
Для якого типу палива провести розрахунок?

Варто, мабуть, нагадати, що це значення необхідно розцінювати як найбільш імовірний прогноз. Реальні умови іноді підносять сюрпризи, і підсумковий показники, особливо за окремо взятий короткий період (наприклад, день, тиждень, місяць) можуть відрізнятися від розрахункових. Тим не менш, в масштабах опалювального сезону, швидше за все, похибка буде невелика, і на отримане значення цілком можна орієнтуватися при плануванні придбання ємності для зберігання рідкого палива і при складанні приблизною кошторису на опалювальний сезон.

На завершення статті – цікавий відеосюжет про достоїнства рідкопаливного котла «DanVex B 30 1», здатного працювати на відпрацьованому маслі.

Відео: Котел «DanVex B 30 1» — солярка або відпрацьоване масло