Норматив температури гарячої води — що робити при невідповідності нормам

1524

Як відомо, квартири в багатоповерхових міських будинках частіше всього забезпечуються гарячою водою, що надходить з центральної системи водопостачання. Така послуга є невід’ємною частиною забезпечення комфортності проживання в багатоквартирних забудовах. Можливо, багато мешканців не знають, але температура подається до кінцевих точок споживання води – це не примха працівників котельні або клерків теплопостачальної організації, а встановлена відповідними законодавчими актами стандартизована величина.

Норматив температури гарячої води — що робити при невідповідності нормам

Однак, на превеликий жаль, температура гарячої води не завжди відповідає встановленим нормам, що призводить не тільки до серйозних незручностей, але і навіть деколи створює певні ризики для здоров’я людини. Тому не варто ставитися до подібних порушень пасивно, так як вони можуть привести до негативних наслідків, а винні при цьому – не понесуть ніякої відповідальності.

Отже, дана публікація має за мету надати інформацію про те, який встановлений норматив температури гарячої води — що робити при невідповідності нормам і куди звертатися з цього питання.

Зміст статті

  • 1 Встановлені норми температури гарячого водопостачання
  • 2 У чому полягає значущість температурних норм гарячого водопостачання?
  • 3 Як домагатися якісних послуг із забезпечення гарячою водою?
    • 3.1 Ведення контролю дотримання температурних нормативів гарячої води
    • 3.2 Вимогу перерахунку або зміни тарифікації послуги
    • 3.3 Встановлення сучасних приладів кількісного та якісного обліку споживання води
    • 3.4 Як правильно скласти заяву на усунення порушень?
  • 4 Передбачувані зміни в нормативи надання послуг ГВП
    • 4.1 Відео: Недостатність температури гарячої води – проблема більшості регіонів Росії

Встановлені норми температури гарячого водопостачання

Гарячу воду в будинку або квартирі вже давно не прийнято вважати який-небудь «розкішшю» — це необхідний атрибут» життя сучасної людини. Однак, іноді трапляється так, що житлова компанія, яка взяла на себе зобов’язання здійснювати контроль за гарячим водопостачанням будинку, не завжди сумлінно виконує свої обов’язки (оплачувані, до речі, самими мешканцями). У зв’язку з цим у власників або наймачів квартир виникає справедливе питання про те, у чому причина цих порушень встановлених температурних норм.

Недостатність нагріву води, що надходить, яка значиться в платіжках «гарячої» — це та маса незручностей побутового плану, і марно заплачені гроші

Всі власники квартир у багатоповерхівках прекрасно знають, що гаряча вода реалізується споживачам за значно вищу ціну, ніж холодна. Якщо гаряче водопостачання витримується в межах встановлених Санпін температур, то гарячу воду розбавляють великою кількістю холодної, отримуючи в результаті найбільш прийнятну для людського тіла, теплу. Тобто в цьому випадку гарячої води використовується набагато менше, і платити за неї доведеться не так багато. Але коли вода з подавальних труб ГВП спочатку йде тепла, то розбавляти її холодною вже немає потреби, і в цьому варіанті мешканці платять за неї, як за повноцінну гарячу, відповідно, і сума в платіжці буде набагато більше.

Однак, необґрунтовано підвищена оплата – це ще не найбільший недолік не нагрітій до потрібного стану води. Існують і більш серйозні ризики, які можуть негативно позначитися на здоров’ї людей, особливо з ослабленим імунітетом.

У Російській Федерації, як і у всіх цивілізованих країнах світу, розроблені, законодавчо затверджені й застосовуються на практиці певні стандарти надання комунальних послуг. У цей перелік входить у тому числі і якість водопостачання, холодного і гарячого.

У РФ стандартизовані нормативи подачі гарячої води у житлові будинки прописані:

— у «Санітарно-епідеміологічних правилах і нормативах» (Санпін 4723-88 «Санітарні правила влаштування та експлуатації систем централізованого гарячого водопостачання»);

— в «Правилах надання комунальних послуг власникам і користувачам житлових приміщень у багатоквартирних житлових будинках», які затверджені Постановою Уряду РФ № 354 від 06. 05.2011 року.

Згідно з ними:

  • Норма показника температури гарячої води на виході (на приладах споживання) у квартирах, підключених до центрального водопостачання, становить діапазон від 60 до 75 градусів.
  • Крім цього, зроблено невеликий виняток-уточнення. Так, для будинків, підключених до закритій системі теплопостачання (з розводкою з оцинкованих труб і з підігрівом води в бойлерах) температура води повинна бути не менше 50 градусів, з верхньою межею в 60 градусів. Це зазвичай обумовлюється в договорах з надання відповідних послуг.

Якщо через максимум дві хвилини після включення вода не досягла нормованих значень температури, то це вже саме по собі є порушенням правил надання послуг

Тут потрібно уточнити й те, що температура гарячої води не повинна залежати від пори року – вона завжди повинна знаходитися в зазначеному нормативному діапазоні. Визначені допустимі відхилення, але і то вони стосуються лише часу доби. Так, в денний час не буде вважатися порушенням відхилення від заданого діапазону (в більшу або меншу сторону) в рамках трьох градусів, у нічний час (воно вважається, до речі, з 0.00 до 5.00) – п’яти градусів.

Існує ще кілька тимчасових винятків, передбачених законодавчими документами, коли показник нагріву може бути знижений, або ж подача гарячої води – припинена. До подібних ситуацій відносяться наступні моменти:

  • Проведення планових профілактичних робіт, при яких у різних вузлах комунікаційної мережі усуваються виникли при експлуатації системи неполадки.
  • Виникнення аварійної ситуації на одній з ділянок магістралі або вихід з ладу обладнання на насосних станціях.

Разом з тим, такі ситуації не можуть тривати як завгодно довго — передбачені правилами та тимчасові норми припинення подачі гарячого водопостачання:

  • Не більше восьми годин (сумарно) в місяць.
  • Не довше чотирьох годин поспіль.
  • Не довше доби при виникненні серйозної аварії.

У відповідності з вищевказаними керівними документами, організація, відповідальна за надання споживачам комунальних послуг, зобов’язана своїми силами або при залученні інших осіб або компаній забезпечити технічне обслуговування інженерних систем всередині будинку, з допомогою яких надаються встановлені укладеними договорами послуги. Крім цього, ця організація повинна проводити перерахунок тарифів за неякісно надані комунальні послуги або ж їх надання з перервами, що перевищують допустиму тривалість.

Наприклад, якщо аварія не була усунена протягом доби, мешканці будинку (при відсутності лічильників) мають право на проведення перерахунку оплати за гарячу воду за певні дні цього місяця.

У чому полягає значущість температурних норм гарячого водопостачання?

Контроль за температурою гарячого водопостачання важливий, як вже говорилося вище, не тільки з економічних міркувань, але і з позицій збереження здоров’я мешканців, що особливо стосується дітей і людей з обмеженими можливостями або хронічними захворюваннями. Тому показники температури води не повинні перевищувати допустимий поріг або бути нижче норми.

Нормальна, в межах встановленого діапазону, температура гарячої води – це не тільки питання комфорт, але і забезпечення санітарної безпеки проживаючих

  • Перше, що необхідно враховувати – температура часто може бути не тільки зниженою, але й перевищувати встановлені норми, а це створює чималий ризик отримання опіків. Щоб виключити можливість таких пошкоджень, встановлюються змішувачі, з допомогою яких налаштовується потрібна температура води. Кожному користувачеві слід пам’ятати, які температури і яким чином здатні впливати на шкірний покрив людини:

— +50°C – можливий частковий опік при тривалості впливу 90 і більше секунд;

— +55°C – та ж ситуація, але опік виникає за 15 секунд;

— +60°C – ймовірно термічне пошкодження шкірного покриву при впливі протягом 5 секунд;

— +65°C – сильний опік шкіри за 2 секунди;

— +70°C – негайний сильний і глибокий опік шкіри і прилеглих тканин.

Цю інформацію необхідно обов’язково враховувати в тому випадку, якщо в квартирі є маленька дитина – слід продумувати виключення ймовірності його неконтрольованого доступу до кранів гарячої води.

  • Знижена температура надходить «гарячої» води – це не тільки її перевитрата та інші побутові незручності, але й передумова для виникнення цілого ряду неприємних ситуацій. Зокрема, в закритому просторі труб при зниженні встановленої нормативами температури створюється сприятливе середовище для появи і розмноження різних бактерій, які здатні викликати у людини тимчасові інтоксикації або навіть гострі або хронічні захворювання.

Типовий представник подібної патогенної мікрофлори – це бактерії легіонелли, сприятливим середовищем існування, розвитку і розмноження якої є саме тепла прісна вода. Цей мікроорганізм являє собою грамотрицательную паличку, розміром не більше 3 мкм.

Недостатній нагрів води в системі гарячого водопостачання може призвести до того, що в трубах або бойлерах починають бурхливо розвиватися колонії легіонелли – надзвичайно небезпечною для здоров’я людини бактерії

Ці мікроорганізми чудово відчувають себе саме в теплій воді, а також охоче селяться в кондиціонерах і низькотемпературних системах опалення. Легионелла здатна викликати різні захворювання, плоть до легеневих інфекцій і пневмонії з відповідними ускладненнями. В організм людини ця бактерія може потрапити під час прийому ванни, душа, при вмиванні або чищенні зубів, а також при прийомі їжі з посуду, яка милася недостатньо прогрітою водою.

Якщо ж вода відповідає нормативам, то нагрів її виробляється до більш високих температур, що зводить до мінімуму ризик зараження споживачів. Так, нагріта до 80÷90 градусів котелень центрального водопостачання вода практично відбувається процес повної термічної дезінфекції.

Вплив температури на розглянутий вище патогенний мікроорганізм виглядає приблизно наступним чином:

— Вода нижче +20С: бактерія неактивна – вона не розмножується, але і не гине.

— +25÷45С: найбільш сприятлива температура для розвитку і розмноження легіонели.

— +55С: якщо безперервно підтримується така температура, то зазначені мікроорганізми гинуть за 5÷6 годин.

— 60С: загибель всієї колонії бактерій відбувається протягом 30÷35 хвилин.

— +65С — легионелла гине протягом 2 хвилин.

— +70÷80 С: такий діапазон вже можна вважати областю термічної дезінфекції води.

Як домагатися якісних послуг із забезпечення гарячою водою?

Ведення контролю дотримання температурних нормативів гарячої води

Отже, щоб можна було домагатися відновлення якості надання подібних комунальних послуг, щоб з’явилася можливість заощадити на оплаті, пред’явивши претензії постачальнику гарячої води, необхідно періодично проводити температурні виміри. Причому, цю перевірку слід проводити правильно, так як відхилення від встановленого алгоритму її проведення призведе до можливого невизнання отриманого результату.

Процедура вимірювання складається з чотирьох етапів і проводиться в наступному порядку:

Необхідно правильно організувати моніторинг температурних показників гарячої води – щоб з’явилася підстава для пред’явлення претензій до постачальника послуг

  • Першим кроком необхідно підготувати склянку або іншу ємність і термометр для вимірювання температури води, що має шкалу до 100 градусів. Увага – ртутні термометри для таких вимірювань в житлових приміщеннях – неприпустимі.
  • Після цього повністю відкривається кран гарячої води.
  • Далі, потрібно почекати 3÷4 хвилини поки з трубопроводу витече охолола застійна рідина (хоча, по ідеї, при правильно налагодженої циркуляції центральної ГВП застійних ділянок практично і не повинно бути).
  • Після того як з крана піде вода з рівномірною температурою, її потрібно набрати у стакан, який встановлюється безпосередньо під струмінь.
  • Далі, наповнений гарячою водою склянку встановлюється термометр. Коли показники на ньому зафіксуються, тобто стовпчик (стрілка) припинить підніматися, значення необхідно записати.

Вимога перерахунку або зміни тарифікації послуги

Якщо вимірювання проводять регулярно протягом усього дня, показують, що температура відрізняється від нормативної більш, ніж на 3 градуси, то можна вимагати від керуючої компанії усунення порушень, а якщо таке усунення в даний момент неможливо зниження тарифу на гарячу воду (наданя знижки на оплату).

Таке зниження тарифу становить 0,1% у годину за кожні три «відсутніх» градуси. Ну а якщо температура надходить так званої «гарячої» води – не нижче +40 градусів, то оплату за послугу слід виробляти взагалі за тарифом холодного водопостачання.

Однак, подібне зниження оплати можливо тільки в тому випадку, коли температурні показники не фіксувалися тільки споживачем, але і документувалися. На превеликий жаль, працівники організацій, що відповідають за гаряче водопостачання, практично не займаються постоятнным контролем за температурним станом води, і навіть при зверненні до них з відповідними претензіями, проводять подібний моніторинг з явним небажанням.

Тому перед зверненням в керуючу компанію дуже часто мешканці самостійно підраховують покладену знижку. Подібні обчислення проводиться після зняття температурних показань протягом декількох днів:

  • Для цього, береться кількість днів, в які спостерігалося зниження температури гарячої води — це число необхідно розділити на кількість днів у місяці.
  • Одержаний результат перемножується на встановлений тариф на гаряче водопостачання. Це значення і стане тією знижкою, яка повинна буде відніматися з загального місячного тарифу.

Проведення регулярного моніторингу температури надходить з СГВ води дає підставу розраховувати на отримання знижок при оплаті послуг

Завдяки проведенню самостійних розрахунків, здавалося б, можна контролювати перерахунок, який буде робити керуюча компанія. Але на ділі все виявляється набагато складніше. Тому, щоб домогтися зниження рахунків на оплату, після самостійного вимірювання показників обов’язково проводяться наступні дії:

  • Першим ділом потрібно подзвонити в аварійну службу, щоб повідомити диспетчеру про те, що в будинок надходить вода, яка не відповідає нормам температуру. Диспетчер, що приймає звернення, повинен його зареєструвати під певним номером, який необхідно запам’ятати, а краще записати. Крім цього, розумним буде зафіксувати прізвище працівника, який прийняв заявку, і час її подання.

Цілком можливо, що відповідальний працівник вже в курсі тих причин, які викликали тимчасові відхилення від норм подачі гарячої води і може повідомити, коли все буде відновлено. Якщо ні – то добиваємося правди далі.

  • За отриманим зверненням протягом декількох днів керуюча компанія повинна направити інспектора або ж іншого свого представника, який, переконавшись у достовірності інформації, яка складає акт про неналежну якість води.
  • У тому випадку, якщо співробітники керуючої організації «не поспішають» відвідати будинок, щоб розібратися з причинами, акт можна скласти і самостійно, запросивши кількох сусідів, які повинні підписати документ, засвідчивши тим самим отримані дані.

Такий документ визнається юридично вагомим, тому на його підставі цілком можна скласти заяву на ім’я начальника Державної житлової інспекції або ж комунального господарства, вказавши в ньому всі отримані дані, а також нормативно-правові документи, що регламентують стандарти послуг, і час розгляду заяви.

У заяві необхідно вказати причину звертання – «неякісна вода». На переданий в житлову інспекцію документ від інспектора повинен надійти відповідь про прийняття заяви на роботу, після чого залишається чекати рішення виниклої проблеми.

Слід зазначити, що оптимальним варіантом стане складання колективної заявки від усього будинку або ж від більшості його мешканців. Так можна прискорити процедуру розгляду скарги та відновлення стандартів температури гарячого водопостачання.

Встановлення сучасних приладів кількісного та якісного обліку споживання води

Останнім часом все частіше мешканці квартир, зіткнувшись з подібними проблемами і зневірившись у боротьбі з бюрократами ЖКГ, намагаються встановлювати індивідуальні прилади обліку споживання води, як холодною, так і гарячою. І якщо є фінансова можливість, то оптимальним вибором буде установка «розумного лічильника» – він себе досить швидко виправдає.

Одне з рішень проблем при неякісні послуги гарячого водопостачання – «розумний» лічильник, який фіксує температуру на вході

Перед входом в водомір встановлюється температурний датчик. У підсумку такий прилад фіксує споживання води в режимі реального часу з урахуванням об’єму і температури. Якщо значення температури гарячої води не відповідає нормативним, то тарифікація автоматично йде за зниженим тарифом, або навіть взагалі — як за споживання холодної.

До речі, відомі випадки, коли працівники керуючих компаній навідріз відмовляються реєструвати подібні багатотарифні прилади обліку споживання води і приймати оплату за їх показаннями (незважаючи на наявні сертифікати відповідності водомірів), мотивуючи це купою всіляких малозрозумілих відмовок. Воно і зрозуміло – нерідко така техніка стає «кісткою в горлі», так як від безпристрасно записаного хронометражу порушень — вже нікуди не дітися.

Якщо ви зіткнулися з подібною протидією, слід домагатися визнання своєї правоти, посилаючись на вже згадане вище Постанова Уряду Російської Федерації № 354 від 06.05.2011 р.

Нижче наводиться цитата з статті №31 цієї Постанови (виписка двох пунктів, «т» і «у»), яка після уважного прочитання, по ідеї, повинна зняти всі питання з цієї проблеми:

Виконавець (тобто юридична особа незалежно від організаційно-правової форми або індивідуальний підприємець, які надають споживачеві комунальні послуги) зобов’язаний: …

т) не створювати перешкод споживачу в реалізації його права на установку індивідуального, загального (квартирного) або кімнатного приладу обліку, що відповідає вимогам законодавства Російської Федерації про забезпечення єдності вимірювань, у тому числі приладу обліку, функціональні можливості якого дозволяють визначати обсяги (кількість) спожитих комунальних ресурсів диференційовано по часу доби (встановленими періодами часу) або за іншими критеріями, що відбивають ступінь використання комунальних ресурсів, навіть якщо такий індивідуальний або спільний (квартирний) прилад обліку по функціональним можливостям відрізняється від колективного (загальнобудинкових) приладу обліку, яким оснащений багатоквартирний будинок;

в) здійснювати за заявою споживача введення в експлуатацію встановленого індивідуального, загального (квартирного) або кімнатного приладу обліку, відповідного законодавства Російської Федерації про забезпечення єдності вимірювань, навіть якщо такий індивідуальний або спільний (квартирний) прилад обліку по функціональним можливостям відрізняється від колективного (загальнобудинкових) приладу обліку, яким оснащений багатоквартирний будинок, не пізніше місяця, наступного за датою його встановлення, а також приступити до здійснення розрахунків розміру плати за комунальні послуги виходячи зі свідчень введеного в експлуатацію приладу обліку, починаючи з 1-го числа місяця, наступного за місяцем введення приладу обліку в експлуатацію; …

Лічильники споживання води – як вибрати і встановити самостійно?

Установкою водомірів нерідко разом вирішується безліч проблем, що стосуються кількості і якості споживаних комунальних послуг. Докладніше про встановлення лічильника води своїми руками — читайте у спеціальній публікації нашого порталу.

Як правильно скласти заяву на усунення порушень?

Якщо бажання домогтися відновлення нормального температурного режиму в системі гарячого водопостачання не пройшло, то необхідно після фіксації порушень переходити до «документальної частини процесу. Отже, свої претензії споживач (або група споживачів) висловлює подачею заяви.

Заява складається за встановленим зразком, і акуратним розбірливим почерком.

  • В правому куті, складеного документа, слід вказати, посадова особа та організацію, в яку подається заява, а також прізвище, ім’я та по батькові особи, від кого воно написано, і його контактні дані, адресу проживання та телефони. Якщо оформляється колективна скарга – цей факт слід уточнити.
  • Далі, відступивши 50÷60 мм вниз, пишеться слово «Заява» і вказується, з якого приводу його складено. В даному випадку краще всього вказати статтю 7.22 Кодексу про адміністративні правопорушення, яка передбачає відповідальність за порушення правил утримання та ремонту житлових будинків.

Один із зразків заяви на порушення правил утримання житлового фонду

  • Далі, пишеться текст самої скарги, який оформляється також за певною формою. Спочатку вказується адресу будинку, де не виконуються встановлені Санпін стандарти гарячого водопостачання, а потім описується суть проблеми.
  • На закінчення складеного тексту йде звернення до керуючого Житлової інспекцією з вимогою провести перевірку за фактом порушення, та видати припис на усунення виниклої проблеми, а також провести перерахунок тарифів на гарячу воду за певний період. Крім цього, можна сміливо вимагати, у відповідності зі статтею 7.23 КоАП РФ, застосувати адміністративні покарання у відношенні працівників, винних у регулярних порушення норм гарячого водопостачання.
  • В нижній частині документа ставиться дата складання заяви та підпис заявника або заявників, при подачі колективної скарги.

Ще одну заяву – вимогу до керівництва управляючої компанії вжити заходів до відновлення належної якості надаваних комунальних послуг

Подання заяви можна назвати першою частиною процесу відновлення справедливості. Далі, після подачі скарги, слід почекати відповіді чиновників, які зобов’язані відреагувати протягом (максимально) 30 робочих днів з дня її отримання. Потім має бути усунення проблеми. Якщо ж цього не сталося, і нормальний температурний режим води не був відновлений, а перерахунок не зроблено протягом півтора місяців, то мешканці будинку мають право звернутися до суду. Таким же чином, здійснюється подача скарги і в тому випадку, якщо вода має неприємний запах, смак, брудний або каламутний вигляд.

Щоб при порушенні стандартів якості води у споживача був шанс відстояти свої права, необхідно пам’ятати, що при складанні договору між ним і постачальником повинні бути прописані всі норми наданих комунальних послуг, які визначені законодавчо. Тому, перш ніж поставити свій підпис під договором, його слід уважно вивчити, включаючи всі виноски, в тому числі «написані дрібним шрифтом».

Передбачувані зміни в нормативи надання послуг ГВП

Останнім часом в Росспоживнагляді активно обговорюється питання про зниження нормативу температури гарячого водопостачання з 60 до 50 градусів.

При цьому пропонується два варіанти розв’язання проблеми, в цілях економії енергоносіїв:

  • Перший варіант полягає в застосуванні для якісної очистки води, замість нагріву, спеціальних дезінфікуючих засобів. При цьому фахівці запевняють, що зараження споживачів не буде, так як це більш ефективний спосіб домогтися поліпшення якості подається в квартири води.
  • Другий розглянутий варіант – це зниження температури води до 50 градусів постійно і нагрівання її до +70 градусів тільки один раз в добу. Як стверджують фахівці, пропонуючи таку міру термічної дезінфекції, вона більш ефективна, і це доводить світовий досвід, так як у багатьох країнах світу використовується саме такий варіант очищення води від живуть в ній бактерій. Щоб уникнути випадкових термічних травм серед споживачів, нагрів до високих температур пропонують проводити в нічний час.

Існують, безумовно, і противники таких змін, які оперують такими цілком слушними міркуваннями:

  • По-перше, вважають вони, необхідно враховувати думку з цього питання самих споживачів, так як зміни в першу чергу торкнутися їх комфорту і розміру оплати за надані послуги (бачиться так, що хоча нижня межа нагрівання буде опущена, здешевлення послуги при цьому не буде).
  • По-друге, при, на жаль, склався підхід в російському комунальному господарстві до різних змін, необхідно бути готовим до отримання на виході параметрів, які будуть нижче встановлених нормативів, так як і сьогодні вони далеко не завжди виконуються. Наприклад, якщо мова йде про зниження рівня нагріву гарячої води до 50 градусів, то на практиці цілком реально отримати на виході не більше 40÷45 градусів, що вже «ні в які ворота не лізе». І знижки за подібні температури, з урахуванням допустимих 3 градусів відхилення, вийдуть взагалі сміхотворними. Одним словом, споживач знову в програші.
  • По-третє, практика функціонування російського ЖКГ ніяк не дозволяє бути впевненим в тому, що у всіх без винятку муніципальних утвореннях буде проводитися якісна очищення холодної води перед її нагріванням. Ну а це цілком може призвести до підвищення ймовірності появи різних інфекційних захворювань. Тому противники обговорюваних ініціатив вважають, що в умовах російської комунальної системи тільки термічна обробка води, що подається в квартири, що є в сучасних реаліях дійсно ефективним способом дезінфекції.

На сьогоднішній день поки ще діють раніше розроблені стандарти, нові ж планувалося ввести з березня 2017 року, але поки в цьому питанні офіційних підтверджень чи спростувань нема. Відомо, правда, що така ідея поки не отримала схвалення в Уряді РФ. Але як знати, може це колись і станеться, якщо не будуть почуті альтернативні пропозиції, які давно адаптовані до наших комунальних господарствах.

Відео: Недостатність температури гарячої води – проблема більшості регіонів Росії